Zázrak jménem CHIA

27. listopadu 2017 v 9:58 |  Zdraví ze zahrádky
Chia semínka získala v posledních letech nálepku "superpotravina". Za téměř zázračnou potravinu jsou však považovány už stovky let, vždyť jejich skryté síly s oblibou využívali už staří Mayové! Droboučká semínka bez chuti a zápachu lze přidávat do teplé i studené kuchyně a pomohou i s detoxikací!

Pro silné srdce

Z detoxikace Joalis víme, že srdeční okruh je jedním z nejzatěžovanějších a že nějakým druhem toxické zátěže v tomto okruhu trpí téměř polovina populace včetně mladých lidí. K detoxikaci srdečního okruhu slouží celá řada našich přípravků, s jejichž výběrem vždy pomůže zkušený terapeut. Kromě detoxikace JOalis můžete své srdíčko podpořit právě i chia semínky. Jsou totiž bohatým zdrojem cenných omega-3 mastných kyselin

V jazce Mayů znamená chia sílu, a proto se jimi posilňovali bojovníci. Semínka jim dodávala energii a výdrž při zápasech i na dlouhých cestách. Zároveň jim zajišťovala přísun hydratace. Dnes jsou chia semínka vyzdvihována zejména kvůli přitomnosti omega-3 mastných kyselin, které prokazatelně chrání srdce. Mají totiž jedinečnou schopnost snižovat krevní tlak a chránit tak před srdečním selháním i mrtvicí.

Další výhody omega-3 mastných kyselin:

  • chia semínka si mohou bez obav dopřávat i diabetici, konkrétně osoby trpící diabetem II. typu. Ba dokonce by je měli zařadit do svého každodenního jídelníčku. Chia totiž mohou eliminovat nepříjemné projevy, související právě s cukrovkou 2. typu, skvěle totiž regulují hladinu cukru v krvi.
  • Omega-3 působí blahodárně také při dalších obtížích, jako jsou revma, lupus, osteoporóza, ale také při psychických problémech: lehké depresi, bipolární poruše, pomáhá při hyperaktivitě u dětí.

Zasytí na dlouhou dobu

Chia semínka rádi konzumují zejména sportovci, ale bez obav si je může dopřávat kdokoli. Kromě dalších cenných látek obsahují také množství vlákniny a bílkoviny, které prospívají růstu svalové hmoty. Tato kombinace dodá tělu významné živiny, zasytí nás, a vláknina navíc pomáhá pročistit tělo, podpořit peristaltiku střev a předejít zácpě.

Věděli jste, že právě vláknina tvoří až okolo 40 % každého chia semínka? Tato rozpustná vláknina (chia semínka ve vodě nabobtnají podobně jako třeba lněná semínka) pomáhá při detoxikaci a potlačuje zánětlivé procesy v těle. Bílkovina tvoří také nemalou část každého chia semínka, a to okolo 20 %. Tato vzácná látka podporuje tvorbu svalové hmoty, pečuje o klouby, dává výživu chrupavkám i krvi.

Jak nejlépe využít chia semínka?

Díky tomu, že nemají nikterak výraznou chuť ani aroma, lze je přidávat prakticky kamkoliv. Vhodné je přisypávat je do jogurtů a kaší, zdobit jimi polévky, saláty, přidat je k dušené zelenině nebo masu. Zamíchat je můžete také do oblíbených nápojů smoothie nebo jen tak do vody.

Pro gurmány je připravena také speciální chia mouka, s níž lze péct zdravé dobroty a stejně dobře zahustit oblíbenou polévku nebo omáčku. Velkým fenoménem dnešní doby jsou tzv. CHIA pudinky, jejichž příprava je až směšně jednoduchá. Přesvědčte se sami a zařaďte tuto pochoutku do jídelníčku svého i celé své rodiny:

  • 1 šálek mléka (ideálně rostlinného nebo kokosového), zralý banán (hruška, švestky nebo jablko), 1/4 šálku chia semínek, dvě polévkové lžíce kakaa nebo karobu, trochu vanilkového extraktu, med nebo stévie podle chuti.
Zralé ovoce rozmixujeme, přidáme zbytek ingrediencí, pěkně hmotu navrstvíme do skleniček (skvělé jsou oblíbené "zavařovačky" s ozdobným uzávěrem, puding si další den budeme moci vzít do práce nebo dát dětem do školy). Směs uložíme na noc do lednice. Před podáváním můžeme dozdobit čerstvými kousky ovoce a sekanými ořechy. Získáme tak vydatnou snídani nebo svačinu, plnou bílkovin, vlákniny, vitaminů a minerálů.

Vrstvený CHIA dezert
  • Několik lžic chia semínek nasypeme na dno skelničky, zalijeme rostlinným mlékem nebo bílým jogurtem. Pridáme vrstvu ovoce podle chuti, opět zasypeme semínky, opět navrstvíme jogurt nebo nalijeme mléko. Na závěr přidáme ovoce nebo ořechy dle chuti a také zalijeme medem nebo jiným sladidlem.
Směs necháme odležet v lednici (ideálně přes noc, nebo alespoň na hodinku). Kdo chce mít pěkně hutný pudink, směs musí promíchat. Není to ale nutné.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama